Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo

Om at brevstemme til Europaparlamentsvalg

Valg til Europaparlamentet 2019

Du har mulighed for at afgive din stemme til Europaparlamentsvalget som en brevstemme i perioden 14. april 2019 til og med torsdag den 23. maj 2019.



Afstemning foregår lidt anderledes end når du stemmer på selve valgdagen.
Du får ikke en traditionel stemmeseddel, men en særlig stemmeseddel til brevstemmeafgivning til Europaparlamentsvalget. På stemmesedlen skriver du enten navn på den kandidat, du vil stemme på eller partinavn- eller bogstav. Når du har skrevet din stemme på stemmesedlen lægges den i den blå kuvert. Kuverten afleveres til den medarbejder, der har taget imod dig.

Fra mandag den 29. april eller hurtigst muligt derefter kan du finde fortegnelser over de partier og kandidater, der er opstillet til valget, på Økonomi- og Indenrigsministeriets hjemmeside: https://valg.oim.dk/valg/valg-til-europa-parlamentet/

Du kan brevstemme igen, hvis du senere vil ændre din stemme. Det er den sidst afgivne brevstemme, der tæller. Hvis du brevstemmer, kan du ikke møde op på valgdagen og stemme.

 

Hvornår kan jeg brevstemme i Middelfart Kommune:
Du kan brevstemme fra mandag den 15. april 2019 til og med torsdag den 23. maj 2019.

 

Hjælpemidler:
I borgerservice findes et CCTV-anlæg, et hævesænkebord, en lup, en ledlampe og en tyk sort pen.

 

Hvor kan jeg brevstemme:
Du kan brevstemme i enhver kommune i landet, uanset hvilken kommune, du bor i.
I Middelfart Kommune kan du brevstemme i Borgerservice, Nytorv 9, 5500 Middelfart

 

Tidsbestilling til at brevstemme:
Det er nu muligt at bestille tid til brevstemme via www.middelfart.dk/bestiltid (findes under ”Øvrige henvendelser”) – eller ved at ringe på 8888 5500 i vores åbningstid.

Der er tider til at brevstemme i hele perioden fra den 15. april frem til og med den 23. maj. Man kan ikke bestille tid til de to lørdage, hvor vi har åben (se næste pkt.). Her kommer man til efter tur.

 

Brevstemme uden tidsbestilling:
Alle kan møde op i Borgerservice for at brevstemme fra den 15. april frem til og med den 23. maj 2019 uden tidsbestilling på følgende tidspunkter:

Man kan møde op i Borgerservice uden tidsbestilling i den ordinære åbningstid fra den 15. april til og med den 9. maj:

Mandag- torsdag kl. 10.00 – 14.00
Fredag kl. 10.00 – 13.00

De to sidste uger inden udløb af brevstemmeperioden – fra den 10. maj til og med den 23. maj - har Borgerservice udvidet åbningstid for brevstemmeafgivning uden tidsbestilling:

Mandag – onsdag kl. 9.00 – 15.00
Torsdag kl. 9.00 – 17.00
Fredag kl. 9.00 – 13.00

Tirsdag den 14. maj kl.15.00 – 18.00

Lørdag den 11. maj 2019 kl. 10.00 – 13.00
Lørdag den 18. maj 2019 kl. 10.00 – 13.00

 

Velkomststanderen:
På velkomststanderen vil det blive muligt at melde sin ankomst til at brevstemme, hvis man har en tid, og hvis man ikke har en tid. Har man en tid, tilstræber vi, at man kommer til på den aftalte tid. Har man ikke en tid, kommer man til efter tur.

 

I Ejby og Nørre Aaby:
Lørdag den 11. maj 2019 og lørdag den 18. maj 2019 kan du desuden brevstemme på Ejby og Nørre Aaby biblioteker fra kl. 10.00 – 12.00. Ved brevstemmeafgivning på bibliotekerne kan du benytte lup, led-lampe og en tyk sort pen.

 

Hvad skal jeg medbringe:
Du behøver ikke at medbringe dit valgkort tilsendt for at kunne brevstemme. Du skal blot medbringe legitimation i form af sundhedskort, pas eller kørekort.

 

Afstemning i eget hjem:
Vælgere, der på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde frem på afstemningsstedet kan brevstemme i eget hjem.

Ansøgning om at brevstemme i eget hjem skal indgives i perioden fra søndag den 28. april 2019 til og med tirsdag den 14. maj 2019, hvor ansøgningen skal være Borgerservice i hænde inden kl. 18.00.

For at kunne brevstemme i eget hjem skal du udfylde et særligt ansøgningsskema, udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet - du finder skemaet på deres hjemmeside (link, åbner i nyt vindue)

Se i øvrigt her hvordan du sender digital post til Middelfart Kommune:
https://www.middelfart.dk/Selvbetjening/Digital%20post  

Du kan også ringe til borgerservice telefon 8888 5500 for nærmere vejledning.

 

Afstemning på sociale tilbud:
Borgere, der er tilknyttet følgende sociale institutioner har mulighed for at stemme på institu-tionen:
• Ældrecenter Skovgade
• Ældrecenter Rudbækshøj
• Ældrecenter Fænøsund
• Fænøsundvænget 2
• Kongshøjcenteret
• Ældrecenteret Egebo
• Gelsted Plejehjem
• Friplejehjemmet Lillebælt
• Brenderup Dagcenter
• Center for Senhjerneskadedes afdeling i Kingstrup
Afstemningen finder sted efter nærmere aftale med institutionens valgkontaktperson.

 

Andre steder, hvor der kan brevstemmes:
Hvis du er indlagt på hospitalet eller indsat i en af kriminalforsorgens anstalter eller arresthuse, kan du brevstemme på institutionen. Nærmere oplysninger fås på den enkelte institution

Sidst opdateret af Lisbeth Behrendt
07. maj 2019