Ny Lillebæltsbro med Middelfart i baggrunden

Pressemeddelelse: Ekstra fundering af bycenterbyggeri vil larme i midtbyen

USTABIL UNDERGRUND UDFORDRER NEDRIVNING: Byggeriet af Nytorv - nyt bycenter og rådhus vil ifølge entreprenøren 5E BYG A/S larme ekstra i den kommende tid. Det skyldes boring af såkaldte sekantvægge, som skal sikre naboejendommene mod vest, når den gamle kælder i Østergade 9 skal væk.

Byggepladsen ved det nye rådhus

Entreprenøren 5E BYG A/S er kommet på en ekstra opgave i forbindelse med nedrivningen af det gamle jobcenter på adressen Østergade 9 i Middelfart. Undergrunden i området er kompliceret og ustabil, derfor tager 5E BYG særlige forbehold. Byggeleder Sune Thøger Hansen forklarer:

”Den gamle kælder under Østergade 9 har voldt os lidt udfordringer i forbindelse med nedrivningen. Undergrunden omkring den gamle bygning er særdeles ustabil, så vi kan ikke bare grave kælderen op, uden risiko for naboejendommene. Nu borer vi i stedet sekantvægge ned ind mod naboen, som stabiliserer undergrunden. På den måde, vi kan fjerne kælderen sikkert. Desværre, så vil boringerne uden tvivl både larme og give mindre vibrationer på og omkring byggepladsen og det beklager vi.”

Byggelederen har torsdag sendt et varslingsbrev til naboerne vest for byggepladsen, som vil mærke mest til anlægsarbejdet.

Projektleder Henrik Mott Frandsen fortæller:

”Vi beklager den støj og de gener, som anlægsarbejdet af de nye sekantvægge kan give for naboerne. Desværre, så viser undersøgelser af undergrunden, at den er meget kompliceret at arbejde i. Derfor tager hverken vi eller 5E Byg nogen chancer, når det gælder sikkerheden – både for naboerne og medarbejderne på pladsen.”

Anlægsarbejdet starter mandag den 23. november og entreprenøren forventer at være færdig først i februar 2016.

De mulige gener af arbejdet bliver også varslet via projektets sms-service og facebookside.

Om projektet

Det nye bycenter kommer til at bestå af 40 boliger, af ca. 3.300 m2 butiksarealer og så et nyt rådhus, som skal have plads til 350 medarbejdere. Rådhuset bliver et ‘byens hus’ med lokaler i stueplan, som foreninger og andre kan bruge til lokale arrangementer for byens borgere.

Yderligere informationer
Tilmelding til den gratis sms-service kan ske på ved at sms’e BYCENTER til 1272. Hjemmesiden findes på www.nytorvmiddelfart.dk og vil man være ’venner’ projektet på facebook findes siden på www.facebook.com/nytorvmiddelfart

Kontaktinformation:
Byggeleder Sune Thøger Hansen, 5E BYG A/S. Tlf.: 30856879