Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Bær med sne

Columbusæg får flere i job i Middelfart

JOB: Middelfart Kommune sender lærere og pædagoger på efteruddannelse og ansætter i stedet ledige kolleger som vikarer. De ledige får erfaringer og referencer – og eleverne får dygtige, veluddannede vikarer. A-kassen er begejstret for Columbusægget, for statistikken viser, at mange af de ledige har fået varigt job.

Uddannelse skal holdes ved lige – og uddannelse skal bruges, sådan kan man sammenfatte den såkaldte Middelfart-model.

Modellen er lidt af et Columbusæg og går i korte træk ud på, at fastansatte kommer på efteruddannelse for at blive opdateret med den nyeste viden blandt andet indenfor læring og it. Ledige lærere og pædagoger ansættes som vikarer i deres sted.

- Jeg får noget, at skrive på mit CV, fordi jeg får erfaring i et rigtigt job. Desuden er det et kæmpe plus at komme ud at lave noget, man er uddannet til. Man prøver sig selv af og får vist sit ansigt, siger Rikke Jespersen.

Hun blev færdiguddannet som lærer lige før sommerferien, og gik ledig indtil hun begyndte i rotationsprojektet i september.

Læring lykkes
I alt er 20 lærervikarer og fem pædagogvikarer lige nu i job som en del af projektet.

- For at sikre en høj kvalitet skal lærere og pædagoger holde kompetencerne ved lige. Derfor er efteruddannelse vigtig. Samtidig er det vigtigt, at vi dækker skolerne ind med kvalificerede vikarer, der er på skolerne og institutionerne i længere tid. Det opnår vi med Middelfart-modellen, siger skolechef i Middelfart Kommune, Pia Werborg.

Så mens de fastansatte kommer på kurset ”Læring, der lykkes”, hvor der arbejdes med sociale medier og undervisning via nettet, tager uddannede vikarer over.

- I stedet for at bruge tilkaldevikarer sikrer vi hermed, at det er uddannet personale, der kommer i stedet. Det giver en helt anderledes stabilitet og kvalitet i forhold til uudannede vikarer, siger Pia Werborg.

Reelle job
Fordelen ved rotation er, at vikarerne kommer ud i reelle job med samme ansvar og vilkår som for det faste personale.

- På den måde får de ledige kendskab til kommunens måde at drive skole på. Samtidig søger de job fra beskæftigelse og ikke fra ledighed. Derfor er effekten af jobrotation, at omkring halvdelen vil have job efter et halvt år, siger chefkonsulent i lærernes a-kasse, DLFA, Niels Møller.

God undskyldning
Niels Møllers lovprisning af modellen forklares af de tørre tal fra Middelfart Kommune.

- Fra uge 38 til 40 har vi allerede haft fire vikarer, der meldte fra ordningen, fordi de er kommet i arbejde, siger en glad Pia Werborg.

Der er således gode chancer, for at det samme vil ske for Rikke Jespersen, der nyder vikariatet på Østre Skole i Middelfart.

- Da jeg har brugt fire år på en uddannelse, vil jeg gerne ud og gøre brug af mine kundskaber. Samtidig giver vikariatet mig mulighed for at bygge et netværk op, hvilket jeg personligt mener, er vigtigt, siger Rikke Jespersen

28.oktober 2013

Sidst opdateret af Administrator
27. marts 2015