Bær med sne

PRESSEMEDDELELSE: Ny tradition med Kløversti-dag i Middelfart?

Lørdag d. 3. marts kl. 10.00 ser en ny tradition – måske – dagens lys. Sikkert og vist er det i hvert fald, at der denne lørdag bliver afholdt Kløverstidag, hvor Middelfarts nye Kløversti vises frem og tages i brug. En række foreninger har sammen med Middelfart Kommune arrangeret en hyggelig formiddag, med god motion og oplevelser på de 4 ruter og efterfølgende kløverkage og musik ved KulturØen.

Middelfarts Kløversti blev indviet fredag d. 14. oktober sidste år, men da var alene den blå 5 km rute afmærket. Nu er alle ruter afmærket med kløverskilte på små træpæle, og derfor laves der nu endnu en Kløverstidag lørdag d. 3. marts, hvor ruterne vises frem.

En række foreninger og organisationer har til dagen arrangeret ”ekspeditioner” på de 4 ruter. Efter velkomst på KulturØ-pladsen ved borgmester Steen Dahlstrøm kl. 10.00 og lidt opvarmning til benmusklerne går turen ud på ruterne.

En øjenåbner

”Vi ser Kløverstidagen som en slags øjenåbner for Middelfarts borgere, hvis de endnu ikke skulle have fået øje på Kløverstiruterne” siger Inge Jørgensen fra Gigtforeningen, der har været med til at arrangere Kløverstidagen og selv går med rundt på den blå 5 km rute. ”Fra Gigtforeningens side slår vi på Kløverstidagen et slag for stavgang - det er en super god motionsform, der kan udføres af de fleste. Vi har allieret os med kommunens Sundhed Indefra, der viser ruten frem for kommunens ansatte, og vi håber på at mange vil med på en rask tur fra kyst til kyst – gennem Teglgårdsparken, til Fænøsund, gennem skoven og forbi Adlerhus tilbage til KulturØen” fortsætter Inge.

Adopterede ruter

Også de 3 andre ruter – den grønne 2½ km, den røde 7½ km og den sorte 15 km – er i dagens anledning blevet ”adopteret” af en forening, og Middelfart Museum krydrer oplevelsen flere steder på ruterne med historiske fortællinger.

På den korteste, den grønne 2½ km, kommer man forbi keramikmuseet Grimmerhus. ”Derfor har det været naturligt for os at tage netop den grønne kløverstirute til os”, siger Claus Fenger fra museet. ”Vi vil på Kløverstidagen sammen med dem, der nu har lyst, gå turen fra KulturØen langs havnen og ud til museet. Der gør vi et lille holdt, og så følges vi tilbage gennem byen til afslutningen på KulturØen.”

Middelfarts orienteringsklub – OK Melfar – har taget sig kærligt af den røde 7½ km rute arrangerer orienteringsløb for interesserede. Og vil man hellere tage den i gang eller på cykel, er der selvfølgelig også mulighed for det oplyser Alex fra orienteringsklubben.

Den længste 15 km Strib-rute har Strib Lokaludvalg naturligvis taget sig af. ”Og heldigvis får vi hjælp fra cykelklubben Baghjulet, som vil cykle i spidsen for turen” fortæller Mogens Hansen fra lokaludvalget. ”Det er vist for lang en tur for de fleste på gå-ben, men når vi cykler kan vi sagtens få en fin tur med lidt stop undervejs, og stadig nå tilbage til KulturØen, hvor der er kaffe og kage” siger Mogens med et glimt i øjet ” – det vil vi jo ikke gå glip af”.

Kløversti-dagen slutter kl. 13.00, men fra kl. 12.00 er der på KulturØen musikalsk underholdning ved Middelfart Musikskoles salsaorkester, og en tak for turen fra udvalgsformand Johannes Lundsfryd Jensen. Man kan også få tanket energi op til resten af lørdagens gøremål ved at nyde en kop varm kaffe og en af de små kløversti-kager, der blev ”opfundet” til indvielsen d. 14. oktober.

Gigtforeningen: Inge Jørgensen, tlf. 64 41 90 40

Strib Lokaludvalg: Mogens Hansen, mail. strib.mogenshansen@gmail.com