Bær med sne

PRESSEMEDDELELSE: Nyt succesprojekt for børn fra sårbare og udsatte familier

Middelfart Kommune har fået støtte fra Egmont Fonden til en sommerhøjskole for børn i udsatte og sårbare familier. Frivillige kræfter, lånte lokaler og et fælles ønske om at gøre en forskel resulterer nu en spændende sommerhøjskole for 19 familier i kommunen

Der er ridning, krolf, bueskydning, kanosejlads, familierådgivning og en tur til Legoland på programmet, når 59 børn og voksne i næste uge nyder godt af fondsmidler fra Egmont Fonden, Frimurerlogen i Strib og Brædstrup Humanitære Forening på en uges sommerhøjskole for sårbare og udsatte familier på Den Rytmiske Efterskole i Båring.

Program skaber trygge ferieoplevelser
Sommerhøjskoleopholdet for sårbare og udsatte familier er særligt tilrettelagt med et program, der ud over spændende aktiviteter også tager højde for de udfordringer familierne møder i deres dagligdag. Opholdet skal give familier, der af forskellige årsag ikke har mulighed for selv at tage på ferie, en god og tryg ferieoplevelse. Bag projektet står blandt andet Middelfart Kommunes Familiekonsulenter, men der er flere, der har interesse i projektet. Den Rytmiske Efterskole, der stiller lokaler til rådighed til en fornuftig pris. De vil gerne støtte op om, at der skal være plads og muligheder for alle. Flere lokale foreninger; Krolf foreningen Baskerne, Middelfart Bueskyttelaug, Middelfart Latterforening, KFUM Spejderne og Båring gymnastikforening deltager med frivillige eller stiller materialer til rådighed.

Familiekonsulent Lone Munk udtaler ”I vores daglige arbejde lægger vi mærke til, at sårbare familier bliver endnu mere sårbare i årets højtider, især i juletiden og i sommerferietiden. De udsatte familier ikke overskud til ekstra oplevelser i ferieperioderne, hverken økonomisk eller psykisk. At give deres børn en god ferie kan for forældre i sårbare familier være en uoverkommelig udfordring. Derfor vil vi gerne kunne tilbyde familierne et sommerhøjskoleophold på en uges varighed, hvor de får en masse gode oplevelser sammen som familie.”

Egmont Fonden har valgt at støtte op omkring projektet bl.a. fordi: ”Vi finder det interessant, at projektet i høj grad bygger på civilsamfundets deltagelse og engagement, hvor lokale aktører støtter op, deltager og viser en høj grad af med- og samfundsansvar”  udtaler Grethe Nymark fra Egmont Fonden

Opskriften er lige dele professionelt overblik og ligeværdige relationer
Projektet involverer en stor gruppe af frivillige aktører og lokale ildsjæle. Familiekonsulenterne er helt overrumplede over hvor mange, der støtter op omkring pilotprojekt, hvor de frivillige bruger en hel uge af deres egen ferie på at hjælpe til på sommerhøjskolen.

Pilotprojektet ”blander” sig i et område, som de frivillige hjælpeorganisationer traditionelt står for, ved at kombinerer det frivillige arbejde med familiekonsulenternes professionelle relationsarbejde.

”Gruppen af frivillige kan skabe positive ligeværdige relationer på en helt måde end de professionelle kan. Og ved at vi kombinerer det med den professionelles overblik, sikkerhed og tryghed i arbejdet med familierelationer, opnår vi en større grad af struktur og tryghed, end de traditionelle ferieophold gør” udtaler familiekonsulent Anne Hedeman

Ikke kun leg og lerværksted
Mens børnene deltager i de mange spændende aktiviteter, starter forældrenes formiddag med et foredrag eller samtalegrupper om emner, der vedrører deres ansvar og rolle som forældre. Sommerhøjskoleopholdet er ikke et mål i sig selv, men del af en større sammenhæng, hvor der før, under og efter opholdet arbejdes med familiernes trivsel med særlig fokus på børnenes tryghed og velfærd.

”Forældrene kan have brug for hjælp til at håndtere de daglige konflikter med deres børn. Vi kan derfor rådgive dem i forskellige emner som konflikthåndtering, forældreansvar, og for eksempel hvordan de får sagt et kærligt ”nej”. I ”Forældreforum” sætter forældrene sig derudover nogle mål for opholdet på Sommerhøjskolen. Vi vil støtte op om de mål, de har sat sig, så de får en positiv og givende uge med deres børn” udtaler familiekonsulent Lone Munk

Yderligere oplysninger om pilotprojektet ”Sommerhøjskole for sårbare og udsatte familier med børn i Middelfart Kommune” kan fås hos:

Familiekonsulent Anne Hedemann Tlf.:40236572

Familiekonsulent Lone Munk Tlf.:20180124