Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Påskelilje

Inklusionsværktøjer

Udviklingsambassadører fra Middelfart Kommunes Børn-, Unge- og Fritidsforvaltning (BUF) har udviklet metoder og beskrevet værktøjer, som kan bruges i det professionelle arbejde med inklusion i praksis i skoler, klubber og dagtilbud.
Inklusion er i dette projekt forstået som børn og unges aktive deltagelse i fællesskaber.

Det er et mere vidtrækkende begreb end rummelighed og social integration. Det betyder, at vi har fokus på børn og unges deltagelsesmuligheder i læringsmiljøer og tager fat på, hvordan inkluderende læringsmiljøer kan udvikles i institutioner og skolers forskellige sociale - og faglige kontekster. Inklusion indbefatter, at der sker et perspektivskifte fra fokus på udsatte børn og unge til fokus på de udsatte positioner børn og unge kan befinde sig i.

Værktøjerne er samlet herunder. Det er vores håb, at I alle vil tage godt imod inklusions-værktøjskassen og vil anvende den i praksis i tiden fremover.

Bidrag til justeringer og udvikling af nye værktøjer til kassen er meget velkomne og kan mailes til BUF: liselotte.skov@middelfart.dk.

God fornøjelse!

   

Oversigtsværktøj
Værktøj til inklusion
- udviklet af udviklingsambassadører

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

      

   

Værktøj 1
Et udvidet barneperspektiv
- at se der hvor barnet kigger hen

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

      
   

Værktøj 2
Guide til udvikling af det professionelle sprog
- det du siger bevæger andre

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

      
   

Værktøj 3
REFLEKTÉR KORT gennem den praksisudviklende samtale
- fra frustration til refleksion

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

      
   

Værktøj 4
Ud med sproget
- afdækning af eksklusion gennem et blik på professionelles
sprog og handlinger

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

      
   

Værktøj 5 
Børnefællesskaber
- en refleksion over rammer for udvikling af børnefællesskaber

Klik på forsiden for at åbne værktøjet 

      
   

Værktøj 6
Guideline til den gode skole/hjem-samtale

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

      
    

Værktøj 7
Forberedelse til samtaler i skolen
- et fokus på medinddragelse og dialog

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

     
   

Værktøj 8
VækstModellen(c)
- Vejen til den gode samtale

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

      
   

Værktøj 9
Børns tegn
- refleksion over egen praksis

Klik på forsiden for at åbne værktøjet

      
   

Værktøj 10
Refleksionshjulet "Et kig på mig selv"
- udfordringer og gode historier fra hverdagen

Klik på forsiden for at åbne værktøjet



Sidst opdateret af Rikke Jørgensen
04. februar 2015