Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Bær med sne

Hvordan arbejder vi?

Pædagogernes job - og funktionsbeskrivelse

Pædagogernes funktion er primært ansvaret for børnenes trivsel, omsorg og udvikling i forhold til det enkelte barns niveau. Der tages afsæt i den socialpædagogiske og psykologiske tilgang samt en videreudvikling af socialpædagogikken via p-møder og p-dage.
For at sikre barnets udvikling bedst muligt samarbejder pædagogerne tæt med andre faggrupper, - med psykologen, socialrådgivere, barnets familie / plejefamilie, barnets skole og evt. SFO, kommunens familiekonsulenter, støttepersoner, barnets fritidsforeninger og med sundhedsvæsenet.

Pædagogerne har også en del administrative ansvarsområder. De skriver dagbog, udfærdiger pædagogiske rapporter, laver lejroplæg, beskriver mangler af materiale og indkøber nyt, desuden administrerer de børnenes lomme- og tøjpenge.
Det forventes, at den enkelte pædagog mestrer mange kompetencer for at kunne varetage kravet om det meget brede faglige felt.

Pædagogernes vigtigste værktøj er: ”Dem selv”. Det er nødvendigt, at fagpersonerne arbejder med deres kompetencer, så den faglige tilgang til børnene bliver optimal. Alt andet lige skal personalet være autentisk, så der bliver sammenhæng mellem det, de siger og det, de gør.
Desuden er det helt nødvendigt, at personalet arbejder efter værdigrundlaget på Brohuset / Middelfart kommune således, at det kan udmøntes i praksis for det enkelte barn, dets familie og samarbejdspartnerne.

Det er vigtigt, at børnenes forskellige behov rummes med alt, hvad det indebærer af både positivt og negativt i forbindelse med det, barnet siger og gør. Derfor er pædagogerne meget klare og tydelige i deres kommunikation og krav til børnene. De kan vurdere børnenes til tider noget uhensigtsmæssige adfærd / eller kommunikation, se bag om barnets udtryk, om det handler om usikkerhed, markering af barnets position i gruppen eller ønske om hjælp. Der lægges vægt på pædagogens evne til at kunne forudse, fornemme og overskue stemninger og stemningsskift hos det enkelte barn, hvilket er nødvendige forudsætninger for at kunne guide barnet. Børnene husker mange detaljer, små ord og følelser, der har været forbundet til en bestemt situation. De skal have støtte til at integrere og bearbejde et forløb.
Pædagogerne skal også kunne magte, at børnene af og til kommer meget tæt på dem både fysisk og psykisk.
Sidst opdateret af Administrator
12. juli 2013