Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Ny Lillebæltsbro med Middelfart i baggrunden

Huslejenævn

Huslejenævnet behandler sager for lejere og udlejere i private beboelseslejemål.
Eksempelvis:

  • Huslejens størrelse 
  • Lejeforhøjelser 
  • Tilbagebetaling af depositum 
  • Manglende vedligeholdelse, fornyelse og renholdelse 
  • Lejers pligt til istandsættelse ved fraflytning 
  • Forbedringer 
  • Forbrugsregnskaber 
  • Regnskaber for konti til indvendig og udvendig vedligeholdelse 
  • Overtrædelse af husordenen (kan kun indbringes af udlejer)
  • Forhåndsgodkendelser

Fakta om klager til Huslejenævnet
Inden du beder nævnet om at tage stilling til din sag, skal du først tage kontakt til din lejer (hvis du er udlejer) eller udlejer (hvis du er lejer) og søge en løsning på konflikten. Lykkes det ikke, kan du anmode Huslejenævnet om at vurdere sagen.

Gebyr for huslejenævnssag er: 314 kr. Overføres til konto 7562 000-107-2638
Gebyr for sag vedr. forhåndsgodkendelse af lejens størrelse: 524 kr.
Gebyr for sag vedr. forhåndsgodkendelse, jf.boligreguleringslovens §5 stk. 3 – kr. 4.000 pr. lejemål.
En udlejer kan pålægges et ekstragebyr på 6.000 kr., hvis lejeren får fuldt medhold.

Klager til nævnet skal sendes skriftligt til: 

En sag er først indbragt, når betalingen er sket.
Ekspeditionstid: Ca. 4 måneder

 

Vejledende takster for 2021
Takster udlejer kan benytte ved udarbejdelse af driftsbudget:
Administrationsudgifter, udokumenterede: 3.525 kr. pr. lejlighed
Vicevært/renholdelse, udokumenteret: 2.500 kr. pr. lejlighed

 

Vil du vide mere
Se vores folder ”Huslejenævnet – praktiske oplysninger”

BEMÆRK
Huslejenævnet behandler personoplysninger elektronisk
Reglerne om persondata følges ved behandling af sagen. De personoplysninger som behandles, er oplysninger som fremgår af sagens korrespondance, f.eks. sagens parters navne, adresser og dokumenter. Oplysninger i en sag videregives til modparten og i enkelte tilfælde til f.eks. Grundejernes Investeringsfond, og Huslejenævn.dk Behandlingen sker med henblik på at træffe afgørelse i sagen. Reglerne om persondata sikrer, at parterne kan få indsigt i hvilke oplysninger, der behandles, og parterne har mulighed for at gøre opmærksom på, hvis der er registreret forkerte oplysninger.
Yderligere oplysninger om persondataloven kan du se på www.datatilsynet.dk  

Sidst opdateret af Benjamin Runge
28. september 2020

Databeskyttelsesrådgiver (DPO)

Kommunens databeskyttelsesrådgiver er tillige databeskyttelsesrådgiver for Huslejenævnet.

Kontakt databeskyttelsesrådgiver