Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Påskelilje

Arkitekturprisen 2016

skrillinge strand 84

SKRILLINGE STRAND 84, MIDDELFART
SOMMERHUS
HENNING LARSENS TEGNESTUE

Et nyt, generøst sommerhus er kommet til i rækken langs den vestvendte kyst med udsigt til Fænø og Gamborg Fjord.

Fra ankomsten bliver man budt velkommen af to forskudte, sorte og skarptskårne træbygninger, bundet sammen af et fælles tag og soldæk. Den ene med et udskåret relief, der indrammer en imødekommende siddebænk. Den anden med et langt kik gennem glas, der afslører den smukke udsigt der venter, når man passerer gennem den vægstore port der forbinder hovedhuset med annekset.

Vel inde mellem husene brydes den lille sommerhusskala og huset åbner sig med sit svævende og himmelstræbende tag og store vinduespartier mod den storslåede udsigt, og nedbryder den skarpe grænse mellem ude- og inderum.

Det moderne sommerhus har hentet sin Inspiration fra de gamle sortmalede sommerhuse af træ, bygningsskalaen er velkendt. Samtidig er huset præget af en stor enkelthed, der fordrer en stor sans for materialer, detaljering og håndværksmæssig bearbejdning.

 

Interacoustics

INTERACOUSTICS
AUDIOMETER ALLE 1, MIDDELFART
ERHVERVSBYGGERI
SAHL ARKITEKTER

Et nyt markant erhvervsdomicil har taget plads ved den vestfynske motorvej, hvor det sammen med andre bygninger af stor arkitektonisk tæft, ikke kun er sit eget vartegn, men også er med til at fortælle historien om en moderne og ambitiøs kommune.

Bygningen er udformet som et deltaformet atriumhus, hvor hver etages åbne v-form vender sig mod udsigten og landskabet i de dobbelthøje rum langs husets facader.

I sit ydre fremtræder bygningskroppen som en sort trekantform med vandrette vinduesbånd, og de spidse bygningshjørner giver en særegen perspektivisk ef¬fekt.

Husets skarpe form blødes op i et dynamisk, dog velordnet facademønster, der sammen med de mørke facadematerialer og tonede glas, giver huset en nobel og værdig fremtræden.

 

Tjærepletten 38a

TJÆREPLETTEN 38A
TJÆREPLETTEN 38A, STRIB
ENFAMILIESBOLIG
ARKITEKT ANNETTE BILLUND

Blandt de nye modernistisk inspirerede boliger på Tjærepletten i Strib, ligger der tilbagetrukket fra vejen én, i sin sammenhæng, ydmyg bolig i et plan.

Den lave og langstrakte komposition af murmotiver og belægningstunger leder den besøgende naturligt mod indgangspartiet, hvor havudsigten kan skimtes langs den gennemgående mur og gennem glasdøren.

Den lineære bevægelseslinje fortsætter ret igennem huset og kulminerer i et åbent opholdsareal med panoramavinduer ud mod Lillebælt. Her går gulvniveauet i et med den udvendige solterrasse, sand og vand inviteres indenfor, når inde- og uderum smelter sammen.

Det er tydeligt at arkitekten bevidst har brugt den smalle grunds eksisterende beplantning, til at forme det nye bygningskompleks, fra det lille men gamle frugttræ, som hovedmuren udspringer af til det træ der møblerer og giver skygge på solterrassen.

Det hvidpudsede hus enkelthed, nedbrydes sofistikeret med en udstrakt brug af smalle trælister og sortmalet træværk, der elegant smyger sig om hjørner og er med til yderligere nedskalere og forfine huset.

Huset er en lille perle, der med sikker hånd og brug af enkle arkitektoniske virkemidler ikke efterlader nogen tvivl om egne kvaliteter.

Clay-museum

CLAY KERAMIKMUSEUM
GRIMMERHUS, MIDDELFART
UDVIDELSE AF MUSEUM
ARKITEKTFIRMAET KJÆR OG RICHTER

Den fredede villa Grimmerhus, tegnet af arkitekten Johan Herholdt er opført i 1857 som enkesæde under Hindsgavl Slot. Villaen har huset keramikmuseet siden 1994 og er nu udvidet med 1500 kvm nye udstillingsrum.

I respekt for villaen, værkstedsbygningerne og parkrummets bevaringsværdige egenart, er størstedelen af det nye museumskompleks placeret under jord, med en pavillon  og en række funktionsbetingede bygningsdele over jord, der fortæller om det nye underjordiske museum.

Kobling til den fredede hovedbygning er løst på smukkeste vis, så de synlige overjordiske elementer indgår naturligt i Grimmerhusparkens aksiale komposition; afstemt i både skala, retning, detaljering og materialemæssig fremtoning.

Den nye pavillon, fremstår på havesiden med markante lodrette, vendba¬re sollameller af teglsten i langt format. Mens den mod Lillebælt er udformet med en dobbelthøj glasfacade, der binder pavillonens to etager sammen, samtidig med at den giver museet et nyt ansigt mod havet.

Den karakteristiske røde hovedbygning komplimenteres smukt af pavillonens mørkebrune og stoflige, hårdtbrændte og blødstrøgne teglsten. Og ikke mindst af de markante rustrøde bygningsdele.

Arkitekterne bag udvidelsen af Grimmerhus til Keramikmuseet Clay, har på eksemplarisk vis løst den udfordrende opgave, at binde nyt og gammelt sammen til en ny og sammenhængende helhed til glæde for museets mange gæster.

Sidst opdateret af Monica Nielsen
04. oktober 2016