Naturens dag 2014

PRESSEMEDDELELSE: På søndag d. 14. september er det Naturens Dag i Middelfart Kommune.

Foreninger og klubber er nu for 7. år i træk gået sammen om at tilbyde de besøgende over 30 spændende oplevelser i naturen forskellige steder i kommunen.

Man må udvælge sine favoritter i programmet. Nå rundt til det hele – det kan man ikke. Der er aktiviteter i Føns, Ronæs, Gelsted, Strib og i Middelfart, og der er både nye og gengangere fra tidligere års Naturens Dag.

Borgmester Steen Dahlstrøm roser de frivillige kræfter og styregruppen, der samler trådene og får de mange aktiviteter til at udgøre et hele: ”Foreningerne gør rigtig meget for, at det skal blive en dag med gode naturoplevelser for familierne. Jeg ser Naturens Dag som et fint eksempel på, hvad man kan, når vi hjælpes ad. Og at så mange er med til at arrangere og til at besøge aktiviteterne vidner om den interesse, der er for at bruge og passe på naturen her i Middelfart kommune”.

Dyr i drift ved Aktivitets- og naturcenter Hindsgavl.
For at give familierne lidt bedre tid starter Naturens dag i år lidt tidligere end de foregående år. Kl. 9.30 står borgmester Steen Dahlstrøm klar til at åbne Naturens Dag ved Aktivitets- og naturcenter Hindsgavl, og straks derefter går den sydfynske kvartet Dyr i Drift på scenen og spiller og synger deres naturfaglige og underholdende børne-rock sange om dyr.

Derefter er der mange aktiviteter ved og nær Aktivitetscenteret. Er der brug for at tanke op inden turen går videre står Hindsgavl Slot klar med deres store paellapander og kan servere et måltid til fornuftige priser.

Hvad kan man prøve?
Programmet er spækket med aktiviteter, og her er et udpluk: I Føns er der mulighed for kajakroning ved Føns Søsportsklub, hvor også Vesterdal efterskole stiller det store cirkustelt op. Her har elever og lærere fra efterskolen indrettet et ”Naturens legeland” med masser af sjove aktiviteter. På vejen videre kan man slå vejen forbi fugletårnet på sydsiden af Føns Vang sø, hvor en amatørornitolog står klar til at forklare om fuglene. Og i det fantastiske naturområde i Gelsteds ”baghave” kan man tage en stille joggetur sammen med den lokale løbe-halløj-klub.

I Strib er der gode aktiviteter ved Strib ro- og kajakklub, hvor også spejderne holder til i dagens anledning. Også her er der lidt at spise, fra den gratis fiskebuffet fra Bælternes Fiskeriforening. Billeshave efterskole er også med igen med ponytræk, mountainbikes og snobrød over bål.

I Middelfart er der aktiviteter både i marinaen med kajakroning og naturvejleder, på Gl. Havn med Gymnastikforeningen FREM’s hoppesko, rundvisning i KlimaByen, og besøg hos dykkerklubben i Sildmarken. Det er også muligt at komme ud at sejle med Aventura til en meget fordelagtig pris, og her er det nødvendigt at bestille billetter forinden på www.lillebaelt-waters.dk.

Konkurrencer
Naturens Dag i Middelfart kommune har en facebookside, hvor man kan finde nyheder og gode historier, og hvor der i ugen op til d. 14/9 er mulighed for at vinde 4 billetter til Aventura på Naturens dag.

Gennem den landsdækkende Naturens Dag giver Danmarks Naturfredningsforening præmier i bytte for billeder af naturoplevelser. Fotografér en naturoplevelse eller flere på din Naturens Dag, læg det på Instagram og tag det med #naturensdag. Fotokonkurrencen løber fra den 8. september kl. 8.00 til 14. september kl. 24.00. Se mere på www.naturensdag.dk.

For yderligere information:
Hjemmeside: www.middelfart.dk/naturensdag