Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

Middelfart Kommune får åbne postlister

Fra 1. februar 2013 kan offentligheden følge med i Middelfart Kommunes ind- og udgående post, når kommunen lancerer åbne postlister på hjemmesiden. Postlisterne kommer, for at skabe større åbenhed omkring kommunens virke.

Åbenhed og god sagsbehandlingsskik går hånd i hånd, hvis man spørger kommunaldirektør Steen Vinderslev. Han ser frem til kommunens posterlister bliver åbne.

”Jeg håber mange vil opleve en større åbenhed omkring kommunens opgaver, når de kan følge med på postlisterne. Især pressen har længe haft det på ønskelisten. Postlisten er en oversigt over kommunens ind- og udgående post fordelt på de enkelte datoer. Direktionen ønsker at skabe mere åbenhed omkring Middelfart Kommunes aktiviteter, og det kan postlisterne bidrage til.”

På forkant
Selvom mange kommuner i dag har åbne postlister, så er det ikke et krav. Men kommunaldirektøren har en forventning om, at de åbne postlister bliver et krav til alle kommuner med den nye offentlighedslov, som forventes vedtaget i 2013. ”Jeg tror, vi vil se flere krav til at kommunerne dokumenterer deres aktiviteter, så nu er vi med de åbne postlister på forkant. Som kommune kan vi altid arbejde på større åbenhed”, slutter kommunaldirektøren.

Hvilken post kommer på?
Ind- eller udgående post uden personfølsomme eller fortrolige oplysninger kommer på den åbne postliste. Den type post, der kan opnås aktindsigt i iflg. offentlighedsloven.

Hvem kan læse med?
Selve postlisten er en oversigt. Ønsker man at se et dokument, så skal man som hidtil søge om aktindsigt, for at få dokumentet tilsendt.

Yderligere oplysninger:
Kommunaldirektør Steen Vinderslev. Tlf.: 8888 5050/6020 5050 
Stabschef Martin Albertsen. Tlf.: 8888 5015/ 2343 9015.

24.januar 2013

Sidst opdateret af Administrator
27. marts 2015