Grøn Erhvervsvækst vinder CSR-pris

Det offentlige-private partnerskab Grøn Erhvervsvækst, som tæller Middelfart, Kolding og Odense kommuner, samt en række private virksomheder i energirenoveringsbranchen, vandt onsdag den 14. november CRS prisen i kategorien Public Private Partnership.

Grøn Erhvervsvækst vandt CSR prisen i kategorien Public Private Partnership ved et storslået award show på Alsion i Sønderborg, hvor den tidligere amerikanske præsident Bill Clinton var hovedtaler.

Juryen begrundede valget på Grøn Erhvervsvækst med:
”Grøn Erhvervsvækst er et bredt partnerskab, der er konkret forankret og skaber resultater.
Det har god forankring blandt mange offentligt og private partnere.
Innovativt scorer det højt ved at kombinere jobskabelse og grøn vækst, samtidig med at det løfter tunge samfundsmæssige problemstillinger.
Projektet formidler og synliggør innovative, energieffektive løsninger samt måler effekter, der dokumenterer værdiskabelse og samfundsansvar.

Prisen bliver vel modtaget
Der er stor tilfredshed i kommunerne med at samarbejdet er blevet belønnet:

”Grøn Erhvervsvækst er et innovativt projekt, der har ambitiøse mål om at skabe grøn vækst bl.a. gennem flere grønne job. Projektet et klasse-eksempel på, hvordan vi i det offentlige kan gå foran og i samarbejde med lokale virksomheder kan udvise social ansvarlighed og samtidigt skabe en positiv udvikling for erhvervslivet, boligejernes indeklima og pengepung og for miljøet.” udtaler Middelfarts borgmester Steen Dahlstrøm (S).

Også i Kolding bliver prisen modtaget med glæde:
”Med Grøn Erhvervsvækst har vi vist, at det offentlige og private kan arbejde sammen om, at skabe lokale arbejdspladser og det er flot, at vi har nået 120 jobs i en tid, hvor mange afskediger. Jeg håber, vi kan inspirere andre og udbrede samarbejds-modellen ” udtaler Jørn Pedersen borgmester i Kolding (V).

Odense Kommune, som netop har kørt en energihåndværkeruddannelse er også glade for udmærkelsen:
”Grøn Erhvervsvækst har formået at kombinere uddannelse af lokale håndværkere med jobskabelse og projektet viser, at det betaler sig at satse på uddannelse i energirådgivning og energirenovering, som boligejerne efterspørger.” mener rådmand i Odense Steen Møller (C).

Om CSR-prisen
CSR står for Coorporate Social Responsibility og handler om, at virksomheder skal tage et socialt ansvar. Prisen uddeles af Region Syddanmark og gives til et offentlig-privat-samarbejde mellem en offentlig og en privat aktør. Samarbejdet skal have et ambitiøst mål til efterfølgelse for andre. Det kan være indenfor rammerne af infrastruktur, velfærd, sundhed, udviklingsprojekter eller klimaløsninger.

Om Grøn Erhvervsvækst
Formålet med Grøn Erhvervsvækst er at skabe 300 nye job inden for byggebranchen ved at fremme udbredelsen af energieffektivt byggeri og renovering gennem øget efterspørgsel og udbud. Grøn erhvervsvækst skal vise private borgere, erhvervslivet og offentlige instanser, hvor let tilgængelig energirenovering er.

Grøn Erhvervsvækst er et unikt samarbejde mellem Odense, Kolding og Middelfart kommuner samt en række private partnere

JURY:

Carl Holst, Regionsrådsformand, Region Syddanmark
    Lars Nørby Johansen, Formand, Danmarks Vækstråd
    Jens Klarskov, Direktør, Dansk Erhverv
    Carsten Nielsen, Lektor, VIA University College
    Linne Marie Lauesen, Ph. D. stipendat, CBS CSR

NOMINEREDE

Grøn Erhvervsvækst
    ProjectZero
    Formel M

Kontaktpersoner: