Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

Destination Lillebælt – en ny stærk turistattraktion

De tre kommuner, Kolding, Middelfart og Fredericia er gået sammen for at udvikle og tilbyde nye turist og oplevelsesmuligheder omkring områdets natur og kulturværdier. Kommunerne har netop søgt Syddansk Vækstforum om midler til udviklingen af en ny stærk destination i dansk turisme – ”Destination Lillebælt”.

Syddansk Vækstforum har godkendt de tre kommuners ansøgning, der har en samlet beløbsramme på 10,6 mio. kroner.

For Kolding, Middelfart og Fredericia Kommuner er det overordnede mål klart. Det handler for Destination Lillebælt om at skabe vækst med udgangspunkt i områdets særlige styrker og karakteristika. Væksten skal naturligvis skabes gennem en balance mellem benyttelse og beskyttelse af områdets natur- og kulturværdier.

I Middelfart glæder borgmester Steen Dahlstrøm sig på de tre kommuners vegne:
”Området omkring Lillebælt er et stærkt oplevelsesbrand, fordi vi har en helt unik natur omkring havet, som ikke ses andre steder i Danmark. Det har vi nu Syddanmarks Vækstforums støtte til at udvikle. Jeg er overbevist om, at med det gode samarbejde med Kolding og Fredericia Kommuner, så vil vi de kommende år med Destination Lillebælt skabe vækst i turismejob og se nye oplevelsesmuligheder, som fx bridge walking. Med den nye destination, så bliver Lillebælt kendt langt udenfor landets grænser.”

VisitDenmark har beregnet at en øget turismeomsætning i området på 1 mio. kr. vil skabe 1,5 jobs, og det er over landsgennemsnittet.

En stærk spiller på turisme- og oplevelsesmarkedet
De tre kommuner er overbeviste om, at de gennem et tæt samarbejde vil være i stand til at skabe en slagkraftig destination, som vil kunne spille en betydelig rolle på det stadig mere konkurrenceprægede turisme- og oplevelsesmarked.  Tendensen i markedet er i dag, at destinationerne bliver stadig større og mere professionelle.

De mange private og offentlige turisme- og oplevelsesvirksomheder spiller en nøglerolle i udviklingen af Destination Lillebælt. Det er disse virksomheder, som møder turisterne hver eneste dag, og derfor er det vigtigt for Destination Lillebælts fremtidige succes at skabe tætte relationer mellem de mange virksomheder på kryds og tværs af den nye destination. Desuden vil Destination Lillebælt sætte fokus på virksomhedernes innovationsevne, så turisterne fremover vil møde nye spændende oplevelser og attraktioner i Lillebælt-området.

”Det er glædeligt at se, at rigtig mange virksomheder allerede i forbindelse med ansøgningen har valgt at blive partnere i Destination Lillebælt. Det indikerer stor interesse i at samarbejde, hvilket er en af de vigtigste succesparametre for Destination Lillebælt”, slutter Jørn Pedersen, borgmester i Kolding.

Styrkelse af områdets attraktioner
Udviklingspotentialet er stort, og det samme er ambitionerne. Samarbejdet omkring Destination Lillebælt skal være rammen om innovation, videndeling, videnopbygning og udvikling af de menneskelige ressourcer i området. Det betyder, at Destination Lillebælt bl.a. arbejder med konkrete mål med hensyn til at øge turisme- og oplevelsesomsætningen, skabe nye jobs og nye oplevelser, events og aktiviteter.
”Med succesopsætningen af Disneys Aladdin på Fredericia Teater har området allerede vist vejen. Samarbejdet med Middelfart og Kolding Kommuner vil styrke vores turismesamarbejde og samtidigt understøtte vores indsats for at samle erhvervsturismeaktørerne inden for attraktioner, overnatning og konference”, udtaler Fredericias kommunaldirektør Tim Jeppesen og glæder sig over samarbejdet med de to andre kommuner. 

Ansøgningen skal endeligt godkendes i Erhvervsstyrelsen, men kommunerne forventer at kunne ansætte de første fire medarbejdere i Destination Lillebælt allerede i starten af 2013.
”Med Syddansk Vækstforums bevilling kan der opbygges et stærkt samarbejde om strategi, branding og konkrete attraktioner. Området indbyder til store natur- og kulturoplevelser, og jeg er overbevist om, at Destination Lillebælt vil tiltrække mange turister og dermed skabe arbejdspladser og vækst,” slutter Carl Holst, formand for Syddansk Vækstforum.

Yderligere oplysninger
Steen Dahlstrøm, borgmester, Middelfart Kommune mobil: 40 15 18 58
Jørn Pedersen, borgmester, Kolding Kommune mobil: 51 48 27 38
Tim Jeppesen, kommunaldirektør, Fredericia Kommune mobil: 40 89 41 24

19.december 2012

Sidst opdateret af Administrator
27. marts 2015