Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

PRESSEMEDDELELSE: Borgerservice i Middelfart holder ‘Open by Night’

Når Middelfart midtby den 28. september holder ’Open by Night’, så slår Middelfart Rådhus dørene op og tilbyder hjælp til at få oprettet sit NemID eller sin digital postkasse på Borger.dk. Formålet er at forberede borgerne til fremtidens digitale kommunikation med det offentlige. I dagens anledning er byrådssalen lavet om til datastue, hvor man kan slå sig løs på kommunens digitale selvbetjeningsløsninger for sjov. Som en gulerod kan alle, der opretter NemID eller digital postkasse være med i konkurrencen om en iPad.

Det kommer nok som en overraskelse for nogen, at alle borgere i Danmark ved udgangen af 2014 skal kunne kommunikere digitalt med det offentlige. Så hvis du ikke er rustet til den opgave, så er det nu, du skal benytte dig af den længe åbningstid.

Middelfart Kommunes Borgerservice holder ekstraordinært åbent fredag den 28. september 2012 fra kl. 16 til kl. 22.

Medbring kørekort eller pas og opret NemID
Her kan du få oprettet et NemID, hvis du ikke allerede har et og deltage i en konkurrence om en iPad. Har du allerede dit NemID så fortvivl ej, tag dit NemID med på Rådhuset og få oprettet din digitale postkasse, og så deltager du også konkurrencen om iPad’en.

Stabschef Martin Albertsen fortæller:
”Middelfart Kommune bakker den 28. september op om frivillighedsdag og ’Open by Night’ i midtbyen med at holde længe åbent. Vores formål med at holde aftenåbent og stille en iPad på højkant er, med den ene hånd at skabe opmærksomhed og synlighed om de krav, som vi fremover skal stille til kommunikationen med borgerne og med den anden hånd, så hjælper vi dem på vej, som måtte have brug for det. Fordelen ved den digitale borgerservice er jo også, at turen til rådhuset fremover kan klares med et klik på pc’en hjemmefra 24 timer i døgnet.”

Borgerservice er klar
Leder af Borgerservice John Reib håber, at rigtig mange vil benytte sig af initiativet:
”Borgerservice som vi kender det gennemgår i disse år en stor udvikling og mange opgaver flytter fra rådhusene til større Udbetaling Danmark centre. Det betyder at borgerservicepersonalet i højere grad skal hjælpe borgerne med at betjene dem selv digitalt – og NemID er første skrift på vejen. Det kan være en udfordring for nogen at få NemID og en digital postkasse, men jeg håber, at den ekstra åbningstid og vores dygtige personale vil få nogen til at kombinere shoppeturen med et besøg i borgerservice”.

Datastue i byrådssalen
Til ’Open by Night’ i Borgerservice vil byrådssalen være omdannet til datastue. Ganske særligt kan man lege med fx at flytte adresse eller ændre navn eller måske skrive sit barn op til en daginstitution. Datastuen er bemandet med hjælpere, som guider de besøgende rundt i selvbetjeningsuniverset.

Om NemID og digital postkasse – hvad skal det gøre godt for?
Folketinget vedtog i juni 2012 ’Lov om Offentlig Digital post’, der automatisk giver alle borgere en digital postkasse fra d. 1. november 2014. Danske virksomheder får ligeledes en digital postkasse allerede i løbet af 2013.

Tilfælles for både borgere og virksomheder er, at de digitale postkasser skal tilgås med NemID. NemID er i dag adgangsbillet til Netbanker, Borger.dk og sågar Dansk Spil. Du bestiller dit NemID på https://www.nemid.nu/, i dit pengeinstitut eller i Borgerservice.

Yderligere oplysninger:
Stabschef Martin Albertsen, martin.albertsen@middelfart.dk . Tlf.: 8888 5015
Leder af Borgerservice John Reib, john.reib@middelfart.dk – Tlf.: 8888 5150

19. september 2012

Sidst opdateret af Administrator
27. marts 2015