NATURENS DAG I MIDDELFART KOMMUNE: Programmet er på vej til skoletasken

Naturens Dag i Middelfart Kommune, der i år falder på søndag d. 11. september, er for alle med lyst til en god oplevelse i naturen. Særligt satses der på at få børn og deres voksne ud at prøve nogle af de 36 forskellige tilbud om aktiviteter i kommunen. Martin og Ketil fra børne TV åbner dagen og programmet er sendt ud til alle skoler, børnehaver og vuggestuer i kommunen.

Alle børn får et program i tasken, så familien kan være beredt til en aktiv dag sammen, og hører man ikke til i en børnefamilie kan programmet også hentes på bibliotekerne og i borgerservice eller ses på www.middelfart.dk/naturensdag.

Flere skoler og institutioner varmer op i ugen inden, med forskellige aktiviteter om og i naturen. Det hjælper Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet med, ved at udlevere gratis materialepakker til de deltagende skoler.

Der skulle derfor ingen undskyldninger være for ikke at gå på opdagelse hos de mange lokale foreninger og klubber, der hver især giver deres bud på, hvordan man kan være aktiv i naturen.

Klatring for blinde og geocaching for kørestolsbrugere
Styregruppen for Naturens Dag har i år haft fokus på at gøre det lettere for handicappede og mennesker med funktionsnedsættelser at opleve Naturens Dag. Mange af de deltagende foreninger og klubber har tilpasset deres aktivitet, så den også kan prøves af mennesker med forskellige handicaps. F.eks. har Lars Boesen fra Klatretræ.dk et tilbud til blinde og svagtseende om at prøve træklatring ved Søbadet og i kajakklubben Strømmen i Middelfart marina er man klar til at hjælpe handicappede med på en rotur.

Styregruppen har også haft mulighed for at uddele 20.000 kr. til de deltagende foreninger og klubber. Pengene kommer blandt andet fra Naturstyrelsens pulje til grønne partnerskaber. Midlerne er gået til indkøb af 2 GPS’er, der vil gøre det muligt for kørestolsbrugere og gangbesværede at prøve geocaching. Det foregår ved Søbadet med kyndig vejledning fra Hanne Rosendal og Henriette og Søren Mikkelsen - tre lokale geocaching entusiaster. Og i Føns er der bevilget penge til at forbedre adgangen til strandarealet, så f.eks. el-scootere kan passere diget og besøge jollehavnen og smage de friskfangende fisk.

Konkurrence i programmet
Som noget nyt er der i år en lille konkurrence indsat i programmet i form af en vandquiz for børn. Afleverer du løsningen på det lokale bibliotek eller på selve dagen i informationsteltet ved Lillebæltværftet, så venter der måske en gevinst i form af en sjov og spændende oplevelse for familien eller en anden mindre præmie.

Olivia Lee Storm fra Ungdomsrådet, der er medarrangør af Naturens Dag-aktiviteten ved Ungdomshuset Walker, har ladet sig inspirere af årets tema for Naturens Dag: Vand, og har tegnet og stillet spørgsmålene i den lille vandquiz.

Vand, vand og atter vand
Programmet indeholder rigtig mange aktiviteter ved og på vandet, blandt andet i alt 7 sejlture med Aventura og Mira. På Aventura får man skippers fortællinger om Lillebælts dannelse og geologiske forhold og om de dyr, der lever i bæltet. På Mira er der historie på skemaet, når Maiken Nørup og Peter Storm fra Middelfart museum sejler med. Og mon ikke der er gode chancer for at se marsvin på sådan en dag?

Billetter kan til en favorabel pris (40 kr. for voksne, 20 kr. for børn) købes på turistkontoret på Kulturøen frem til d. 10. september, og er der ikke udsolgt bliver de sidste billetter solgt fra informationsteltet ved Gammel Havn på selve dagen.

Naturens Dag i Middelfart Kommune

For yderligere information: