Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

Pressemeddelelse: Middelfart Byråd har vedtaget ny skolestruktur

Efter endt høringsfase vedtog Middelfart Byråd i aftes den 7. februar 2011 en ny skolestruktur for Middelfart Kommune. Nu arbejder skoleafdelingen tæt sammen med skoleledelserne på alle kommunens skoler for at gøre det bedst mulige for elever og forældre.

Byrådet har på byrådsmødet i aftes, den 7. februar 2011 besluttet følgende:

  • Tanderup Skole nedlægges pr. 1. august 2011.
  • Aulby Skole nedlægges pr. 1. august 2011.
  • 7. klasse på Fjelsted Harndrup Skole flyttes til Brenderup Skole pr. 1. august 2011. Fjelsted Harndrup Skole har herefter elever fra 0.- til og med 6. klasse.
  • I Aulby Skoles skolebygninger etableres et videncenter pr. 1. august 2011.
  • Heldagsskolen flyttes til Aulby Skoles skolebygninger pr. 1. august 2011. Heldagsskolen placeres dermed på samme matrikel som Videncenter Vejlby.
  • Specialklasserne samles på Østre Skole.
  • Elever fra AKT-klasserne overflyttes til andre tilbud i skolernes normalklasser i det sko-ledistrikt, hvor de bor, eller på Heldagsskolen.

Byrådet besluttede endvidere, at forsøg med fælles ledelse på Fjelsted Harndrup Skole og Brenderup Skole ikke iværksættes, men at forvaltningen udarbejder konkret forslag til fælles ledelse af børnehave, SFO og skolen i Fjelsted Harndrup i form af en landsbyordning.

Det betyder for elever og forældre, at:

  • Eleverne fra Tanderup Skole skal flytte til Gelsted Skole 1. august 2011.
  • Eleverne fra Aulby Skole skal flytte til Strib Skole 1. august 2011.
  • De elever der skal starte i tidlig SFO fra de to nedlagte skoler, starter på de nye skoler allerede i marts.
  • Elever der går i 6. Klasse på Fjelsted Harndrup Skole, skal starte på Brenderup Skole i 7. klasse 1. august 2011.
  • Elever, der går i specialklasser flyttes til Østre Skole efter nedenstående plan:
  • De 3 specialklasser på Båring Skole overflyttes til Østre Skole pr. 1. august 2011.
  • De 2 yngste specialklasser på Gelsted Skole overflyttes til Østre Skole pr. 1. august 2011.
  • Specialklassen på Lillebæltskolen udfases over en 3-årig periode fra 2011 til 2014.
  • Den ældste specialklasse på Gelsted Skole overflyttes til Østre Skole pr. 1. august 2012.
  • AKT klasserne på Nørre Aaby Skole, Tanderup Skole og Aulby Skole visiteres til distriktsskolerne eller til Heldagsskolen – Elever og forældre med tilknytning til de nævnte klasser får særskilt besked om forløbet.

Vi gør opmærksom på, at der er frit skolevalg. Hvis man ønsker en anden skole end distriktsskolen til sit barn, vil skolen kun kunne modtage en elev, hvis der er plads på det pågældende klassetrin jf. Styrelsesvedtægt for folkeskolerne i Middelfart Kommune. Og ved fravalg af distriktsskole skal forældrene selv betale transport til skole.

For medarbejdere betyder det at:

  • Personalet fra Tanderup Skole overflyttes til Gelsted Skole 1. august 2011.
  • Personalet fra Aulby Skole overflyttes til Strib Skole 1. august 2011.

I dag, den 08.02.11, vil medarbejderne på Middelfart Kommunes folkeskoler få besked om byrådsbeslutningen på et møde på arbejdspladsen og via brev. Forældre og elever får også et brev om beslutningerne, og de forandringer det medfører.

En fælles indsats skal sikre en ordentlig proces

Skoleafdelingen arbejder tæt sammen med skoleledelserne på alle kommunens skoler for at gøre det bedste for elever og forældre. Ligeledes arbejder vi sammen med kommunens centralforvaltning for at lave nogle gode forløb for ledere og lærere, da nogle af dem også skal skifte skole.

I den efterfølgende proces vedr. forflyttelser af medarbejdere, er der allerede udmeldt principper for forflyttelse og afskedigelse samt tidsplan for forløbet. De gældende principper er udarbejdet for de enkelte overenskomster, og er sendt ud til alle medarbejdere sidst i januar måned 2011.

Skolechef, Poul Anthoniussen forklarer:

”Beslutningen er nu taget, og vi kan gå i gang med de arbejdsopgaver, vi har forberedt sammen med skolerne. Det betyder, at elever og forældre løbende vil få besked fra deres skoler om, hvordan det hele skal foregå. Der kan være usikkerhed om, hvordan klasser fra to skoler lægges sammen, hvilke bøger eleverne nu skal undervises efter, og om der kører en bus fra ens hjem til den nye skole etc.. Alle disse ting arbejder vi tæt sammen om”.

Præcise beskeder om det nye skoleår sendes ud til elever og forældre, når skolerne har fået deres budgetter, og det hele er godkendt i Byrådet senest 1. maj 2011.

Yderligere information:

Skolechef Poul Anthoniussen: Tlf.: 8888 5325/2165 5661

 

08. februar 2011

Sidst opdateret af Administrator
27. marts 2015