PRESSEMEDDELELSE: Nu åbner Middelfarts Kløversti for oplevelser og motion i det fri

Fredag den 14. oktober 2011 kl. 9.00 på pladsen ved KulturØen indvier Middelfart Kommune sin nye Kløversti.

Det markerede stiforløb byder på lokale oplevelser og mulighed for motion i det fri. Kløverstien er udviklet af kommunen, lokale borgere og foreninger og er en del af et landsdækkende koncept skabt i samarbejde mellem en række store idræts- og friluftsorganisationer og 10 pilotkommuner – blandt andre Middelfart. Nordea-fonden og Tips- og lottomidlerne til friluftsliv har samlet støttet Kløversti-idéen med 6,5 mio. kr.

Kløverstien i Middelfart
Beboere i Middelfart kommune får som en landets første byer en i alt 30 km lang Kløversti. Her kan man som gående, løbende eller cyklist opleve nye sider af lokalmiljøet og samtidig får rørt sig i det fri. Kløverstien består af fire ruter, der hver fortæller sin historie formidlet via skilte, mobil app og hjemmesiden kløverstier.dk. Kløverstien med de 4 ruter forløber på eksisterende stier og veje og giver tilsammen gode muligheder for varierede, kortere eller længere ture i og omkring Middelfart og Strib.

Den blå rute er klar
I første omgang indvies den ene af de 4 ruter. Det er den blå 5 km lange Kløverstirute, der som de øvrige starter ved KulturØen og derefter går fra kyst til kyst gennem Middelfart by, Teglgårdsparken, Øksenrade skov og tilbage gennem Adlerhus. De øvrige ruter vil blive indviet senere. Der er en grøn 2½ km langs havnen og gennem den gamle bydel, en rød 7½ km gennem ø-kvarteret til golfbane og marina og endelig den sorte 15 km, der forløber langs vandet til Strib og retur. Ruterne bliver afmærket med det nye Kløverlogo, opsat på træpæle på ruterne. På den måde bliver det let at finde vej – også selvom man ikke har den folder, der bliver udgivet om stierne, ved hånden.

Kløverstafet-vandring på 5 km
”Vi glæder os meget til at byde børn og voksne velkommen på Kløverstien, som vi håber vil gøre det nemt at gå, cykle eller løbe en bestemt distance og samtidig få nogle af de mange natur- og kulturoplevelser vi har i Middelfart" siger borgmester Steen Dahlstrøm.

Ved indvielsen vil Kløverstiens startpunkt – Kløverpælen – blive afsløret, og derefter går turen de 5 km rundt på den blå rute. Alle er velkomne til at tage traveskoene på og gå med – i hyggeligt følgeskab med blandt andre børn fra børnehaverne Skovtrolden og Børnegården. Undervejs er der fortælling ved Adlerhus, og der er mulighed for at afprøve den nye app til smartphone med informationer om ruten. App’en er udviklet i forbindelse med Klø-verstiprojektet og kan hentes på http://www.endomondo.com/

Kløverkager
”Uden mad og drikke, duer helten ikke” – og derfor serveres der en lille forfriskning i form af æblemost, kaffe, frugt og de til lejligheden designede kløverkager. Det sker akkompagneret af et lille musikalsk indslag ved KulturØen ca. kl. 11.00, når vandrerne kommer tilbage.

Flere oplysninger kan fås hos:
Vibeke Nørby, tlf. 8888 4798
Projektleder Johanne Leth Nielsen tlf. 33280435
Kommunikationschef i Nordea-fonden Tine Wickers, 3333 5770
Læs mere på www.middelfart.dk/kløverstier eller http://www.kløversti.dk/

Fakta:
Konceptet Kløversti
En Kløversti udgøres af fire ruter á fire forskellige længder. De fire ruter på henholdsvis 2½, 5, 7½ og min. 10 km sikrer sværhedsgrader for en hver smag og forskellige oplevelser undervejs. Ruterne afmærkes med grøn, blå, rød og sort, som det kendes fra skipister. Kløverstierne er for alle. For lokale borgere og turister der vil opleve et udtræk af byens natur eller kultur, for dem der vil på tur med børn eller ud for at løbe af opmålt distance.
”Kløverstien er et fascinerende projekt, fordi det når så bredt ud og involverer lokalmiljøet. Hver sti vil fortælle sin egen historie, og give nemmere adgang til et aktivt friluftsliv. Vi håber, at Kløverstierne vil fremme gode liv rundt om i de danske bylandskaber,” siger Ulla Björnsson, sekretariatschef i Nordea-fonden. Fonden støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for områderne natur og motion, sundhed og kultur.

Formidlingen
Via Endomondos mobil applikation kan man, hvis man befinder sig inden for en radius af 5 km fra en Kløversti, finde stierne som anbefalede ruter og læse om de natur- og kulturse-værdigheder, man passerer undervejs. Applikationen kan hentes gratis på App Store og Android Market fra fredag den 14. oktober 2011.

Hvem står bag
Kløverstikonceptet er blevet til i et samarbejde mellem Friluftsrådet, DGI, DIF og Dansk Firmaidrætsforbund og finansieres af Nordea-fonden og Tips- og Lottomidlerne til Friluftsliv med tilsammen 6½ mio. kr.
Kommuner, der åbner Kløverstier i oktober 2011
Brøndby, Høje-Taastrup, Odsherred, Middelfart, Aabenraa, Kolding, Vejle, Norddjurs, Rebild og Ringkøbing-Skjern.

Se mere info om Middelfarts Kløversti på www.middelfart.dk/kløverstier. Her kan også ses kort over de 4 ruter.
Se mere om det landsdækkende Kløversti-projekt på Friluftsrådet side: http://www.kløverstier.dk/

10.oktober 2011