Pressemeddelelse: Jobcenter Middelfart kåret som Gazelle-jobcenter i Syddanmark

Beskæftigelsesregion Syddanmark overrakte fredag den 10. juni Middelfart Jobcenter diplomet på, at jobcentret er udnævnt til Gazelle, på baggrund af en stigning på 364 % flere kontanthjælpsmodtagere, som er kommet i arbejde.

”Baggrunden for kåringen er, at Jobcenter Middelfart har haft en stor stigning (364 pct.) i antallet af kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 2 i virksomhedsrettet aktivering siden kampagnens start i juni 2009”, lyder det i et brev fra regionsdirektør Karl Schmidt til borgmester Steen Dahlstrøm, den 9. juni 2011.

Beskæftigelsesregionen har i bedømmelsen også lag væk på, at jobcentret har opnået en foreløbig målopfyldelse i forhold til slutmålet (juni 2011).

Glæde i Middelfart

Der var stor glæde at spore, da Job og Kompetencehuset i dag tog imod regionsdirektør Karl Schmidt, som overbragte diplom og blomster.

Se TV2Fyns indslag:

Borgmester Steen Dahlstrøm udtaler: ”Det er en stor anerkendelse af det store arbejde, som jobcentrets medarbejdere har ydet overfor denne målgruppe af ledige, som netop står længst væk fra arbejdsmarkedet. Roserne lyder samtidigt til de lokale virksomheder, som har påtaget sig det sociale ansvar og gjort en stor forskel for de mennesker, som er kommet i arbejde. Det er godt gået af de lokale virksomheder, som virkelig er med til at gøre en forskel”.

Også job og vækstcenterchef Per Rasmussen glæder sig over kåringen:

”Det er dejligt, når det lykkedes at hjælpe det enkelte menneske i job. Det er et fint samspil mellem de lokale virksomheder, vores medarbejdere og fagbevægelsen, som gør det muligt. Samtidigt oplever vi i Middelfart en god opbakning fra Byrådet. Sådan en dag som i dag, er vi i Middelfart med til at sætte fokus på, at vi i fællesskab lokalt kan løfte en del af stor national udfordring.”

Om virksomhedscentrene, som skaber resultaterne

Virksomhedscentre er en ny type indsats over for ledige, der er langt væk fra arbejdsmarkedet. Der er tale om virksomhedscentre når:

• En offentlige eller privat virksomhed forpligter sig til at stille et fast antal pladser til rådighed til virksomhedsaktivering for kontant- eller starthjælpsmodtagere fra matchgruppe 2.
  • Én mentor fra virksomheden og én jobkonsulent fra jobcentret har ansvar for alle forløb i virksomhedscentret
  • Der kan knyttes individuelle eller fælles understøttende aktiviteter til virksomhedscentret som fx sprogundervisning, motion/træning og psykologhjælp.

Virksomhedscentrene etableres gennem et tæt samarbejde mellem jobcenter og virksomhed. Det formuleres på forhånd i en skriftlig kontrakt, hvor mange pladser virksomheden stiller til rådighed, støtteaktiviteter til de enkelte kontant- eller starthjælpsmodtagere, mentorens timeantal osv.

Jobcentrene finansierer centrene herunder lønudgifter til mentorer på virksomheden. Jobcentrene er ansvarlige for visiteringen af de ledige til virksomhedscentret og skal stå for opfølgning og understøttelse af indsatsen i centrene.

Læs mere om virksomhedscentrene på www.virksomhedscenter.dk

Ydeligere oplysninger:

Borgmester Steen Dahlstrøm. Tlf.: 8888 5009/4015 1858