Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

Danmarks første broforbindelse mellem Fyn og Jylland fylder 75 år

Det fejrer vi fredag den 14. maj 2010. Her inviterer Fredericia og Middelfart kommuner, museer, Banedanmark og lokale aktører til fødselsdag i anledningen af den gamle Lillebæltsbros 75 års jubilæum. 

panoramafoto af den gamle bro
Fredag den 14. maj kl. 14.00 for nøjagtig 75 år siden kørte Danmarks første lyntog over den gamle Lillebæltsbro. Broen der, den dag i dag, forbinder både national og international togdrift.

Et stykke danmarkshistorie og en vigtig brik i landets infrastruktur
”Da broen blev indviet, var den Europas næstlængste bro, og siden har den stået som et symbol på den danske brobyggerkunst. Indtil den ny Lillebæltsbro blev bygget i 1970, var Lillebæltsbroen i 35 år den eneste faste forbindelse mellem Jylland og øerne, og jernbanedelen af Lillebæltsbroen er fortsat en af de vigtigste landsdelsforbindelser i Danmark. I de travleste døgn kører der op mod 200 tog over broen,” fortæller Otto Bach Ulstrup, der er systemansvarlig for Bro & Tunnelteknik hos Banedanmark.

I dag er vejdelen af Lillebæltsbroen ikke længere en egentlig landsdelsforbindelse, men en vigtig lokalvej mellem to store og vigtige byer i Trekantområdet. På grund af broens vigtighed i den danske infrastruktur bliver Lillebæltsbroen omhyggeligt vedligeholdt. Der er derfor næsten konstant vedligeholdelsesarbejder i gang på broen - de fleste usynlige for trafikanter, men en del også meget synlige, for eksempel når broen skal males. Det er Banedanmark, der står for driften og vedlige-

holdelsen af broen på vegne af statens to ejerrepræsentanter – Banedanmark og Vejdirektoratet.

Jubilæumsprogram med noget for alle
Lige nu arbejdes der på højtryk for at få de sidste detaljer på plads for programmet til

jubilæumsdagen den 14. maj. Programmet vil strække sig fra om formiddagen med aktiviteter for børn og voksne, guidede ture, veteranbiler, minitog, bromarked, jernbaneorkester, brobal på torvet og smukke sejlskibe på bæltet. Jubilæet afsluttes på fornemmeste vis med et sponsoreret festfyrværkeri, når mørket falder på.

Maiken Rude Nørup, museumsinspektør ved Middelfart Museum, er tovholder på arrangementet og forklarer:

”Vi har ønsket at skabe en oplevelsesrig dag med et varieret program i en historisk kontekst. Lillebæltsbroen blev indviet i 1935 og er et stykke levende Danmarks historie, der er omgærdet med fortællinger, der går flere generationer tilbage. Der er sjove historier og alvorlige historier, og så er Lillebæltsbroen også en unik fælleshistorie i den forstand, at næsten alle danskere har et minde fra broen, som tog eller bilpassager, som turist, som løber eller cyklist, eller måske fordi en slægtning har været med til at bygge broen eller hjælper med at vedligeholde den i dag”, siger Maiken Rude Nørup.

Har du en historie?
I anledning af jubilæet producerer Melfar Posten og ElboBladet et jubilæumstillæg om ”Lillebæltsbroen i 75 år”, som husstandsomdeles med Melfar Posten og ElboBladet. ”Har du et minde, et gammelt foto eller en god historie om broen, som du ønsker at dele med andre, så skriv

til mfp-red@fyens.dk, så vil du blive kontaktet af en journalist, hvis vi vælger at bringe historien i avisen”, oplyser Maiken Rude Nørup.

Samarbejde på tværs af Lillebælt
Middelfart og Fredericia Kommune har tradition for at samarbejde på tværs af Lillebælt.

”Broen har altid været en vigtig livsnerve for Middelfart Kommune, et vartegn og en unik del af vores smukke udsigt fra byen. Jeg tror, at broen minder os om at rejse ud og komme hjem, når man bor her. Det er heller ikke en tilfældighed, at Byrådets vision er: ’Sammen bygger vi broer til fremtiden’. Så broen er i mere end én forstand en del af vores kultur. Den 14. maj bliver en festdag med aktiviteter for folk i alle aldre. En dag, som bygger bro mellem historiske tilbageblik og sætter fokus på broens betydning i fremtiden. Jeg håber, at rigtigt mange borgere fra begge kommuner - og fra nær og fjern - har lyst til at tage del i festlighederne, når byen tager sig ud fra sin bedste side med spændende tilbud for både handlende og besøgende”, udtaler borgmester Steen Dahlstrøm.

Borgmester i Fredericia kommune, Thomas Banke tilføjer:

”Lillebæltsbroen var sin tids svar på Nokias begreb: ”Connecting people”. Broen var i 1935 et arkitektonisk mesterværk. Og med både gang-, cykel-, tog- og vejbane, var der tænkt på alle trafikanter. Det var en fremtidssikret bro, der gav Fyn og Jylland fast forbindelse til gavn for både den private borger og erhvervslivet. Broen fik i 1970 en storebror i den ny Lillebæltsbro, men der er stadig stor trafik på den gamle. Således er der dagligt mere end 200 tog, der krydser bæltet, og på den måde gør transport nemt og muligt for tusinder af mennesker.

I 2008 kørte der dagligt, gennemsnitligt 10.700 biler over den gamle Lillebæltsbro. I takt med øget fokus på sundhed er der kommet pres på broens cykelsti, og i maj måned, hvor kampagnen ”Vi cykler til arbejde” lanceres, vil vi givet se endnu flere cyklister på den gamle bro. Den 8. maj i år afvikles for tredje gang ”Lillebælt Halvmarathon”. Her vil 10.000 løbere tage turen over den gamle Lillebæltsbro.

”Lillebæltsbroen er i dag – på flere måder - et stort aktiv for de to nabobyer Fredericia og Middelfart, og det er værd at fejre!”, siger de to borgmestre samstemmende.

Fredericia markerer brojubilæet med byvandring og koncert
”En vigtig del af Lillebæltsbroens historie er den forandring, der skete, ved færgefartens ophør og placeringen af en ny og moderne banegård i Fredericia. Disse ting vil vi fokusere på med en byvandring i Fredericia den 11. maj om aftenen” fortæller konstitueret museumschef Søren Jakobsen. Jubilæumsprogrammet skydes dermed i gang i Fredericia et par dage før. Og onsdag den 12. maj kan man i Fredericia Banegårds forhal opleve en særlig hyldest til historien, når Den Kreative Skole i Fredericia giver koncert”, fortæller Søren Jakobsen.

Opfordring til lokale aktører og sponsorer

Har du eller din forening lyst til bidrage med input til festlighederne? Så kontakt venligst museumsinspektør Maiken Rude Nørup på telefon: 64 41 47 41 eller e-mail mn@middelfart-museum.dk.

Fakta om Lillebæltsbroen

  • Hele længden 1177,80 m
  • Længde af ståloverbygningen 825,00 m
  • Hoveddragerafstand 16,5 m
  • Frihøjde i tre midterste gennemsejlingsfag 33,00 m
  • Største vanddybde i brolinien ca 40 m
  • Største højde af pille ca 70 m
  • Største højde af hoveddrager ca 25 m
  • Samlet højde fra underkant fundament til overkant af drager ca. 98 m
  • Antal spor 2
  • Vejbredde 5,60 m
  • Samlet betonmængde ca. 100.000 m3
  • Samlet stålvægt 15.000 t
  • Indstøbt jern i piller 6000 t
  • Antal nitter i ståloverbygningen ca. 2.000.000 stk.

Landanlæg:

  • 24 vej- og sporbærende broer i Middelfart og Fredericia.
  • 3.100.000 m3 udgravet jord
  • 50.000 m3 udstøbt beton
  • 7,5 km brovej
  • 90 km nyt spor
  • 18.000 m2 bebygget areal.
Yderligere oplysninger:

Middelfart Kommune, Borgmester Steen Dahlstrøm. tlf.: 88 88 50 09/4015 1858

Middelfart museumsinspektør Maiken Rude Nørup tlf.: 64 41 47 41

Banedanmark, ”Pressevagt” tlf. 82 34 13 13

Fredericia: Konstitueret museumschef Søren Jakobsen, tlf. 72 10 69 80

Fredericia Kommune, Branding & Pressechef, Pia Becker: tlf. 25 47 55 00

 

20. april 2010

Sidst opdateret af Administrator
27. marts 2015