Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

Glæde over nordlig linjeføring på ny jernbane: Den bedste løsning for borgere og virksomheder

Den nye jernbane over Vestfyn, der skal sikre timedrift mellem de større danske byer, skal anlægges nord for E20. Det er netop meldt ud fra partierne bag Togfonden - og det vækker begejstring i Middelfart og Assens kommuner.

Transportudvalget Nr. Aaby

Valget af den nordlige linjeføring er den helt rigtige løsning. Sådan lyder det samstemmende fra Søren Steen Andersen og Johannes Lundsfryd Jensen, borgmestre i Assens og Middelfart kommuner.

De glæder sig begge over, at der nu endelig er kommet en afklaring for de mange familier og virksomheder på Vestfyn, der potentielt blev påvirkede af ønsket om timedrift mellem de større danske byer. Timedriftmodellen kræver nemlig en ny jernbane over Vestfyn, og her har to løsninger længe været i spil - en linjeføring nord om E20 og en sydgående.

- Byrådene i Middelfart og Assens kommuner har stået skulder ved skulder i den her sag. Vi har sammen peget på den nordlige løsning som den bedste. Så det er en rigtig god udmelding. De fynske folketingspolitikere med Erik Christensen som ankerpunkt har gjort et godt job i denne sag, siger Søren Steen Andersen, borgmester i Assens Kommune.

Når kommunerne sammen har peget på linjeføringen nord om E20, så skyldes det, at den er klart den  mest  skånsomme  over  for de familier og virksomheder, som har valgt at bosætte sig i Nørre Aaby, Ejby, Vissenbjerg og Skallebølle. Den giver de bedste betingelser for fremtidig udvikling af områderne. Og den giver samlet set de færreste påvirkninger af landskab og natur, som det også konkluderes i VVM-redegørelsen. Herudover løber den nordlige linje tættere på motorvejen og giver dermed mindre spildarealer mellem motorvej og jernbane end den sydlige.

- Lokalt får vi en række fordele af den nye jernbane. Den betyder blandt andet, at regionaltogsbetjeningen af vores stationsbyer kan sikres, og rejsetiden fra Middelfart til Aarhus og Odense bliver endnu kortere, end den er i dag. Så det er en rigtig god nyhed, pendlerne får i dag. Der er samtidig grund til at kvittere for, at Transportudvalget lyttede til lokaludvalgene i Skallebølle og Nørre Aaby samt virksomhederne i Ejby, og at de tog ud i marken og lavede deres research, siger Johannes Lundsfryd Jensen.

07.september 2017