Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Gammel Slot og indsejlingen til Fænøsund

PRESSEMEDDELELSE - Kr. 950.000 til udvikling af den lektieintegrerede folkeskole i Middelfart

UDVIKLING AF FOLKESKOLEN: Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har uddelt 10,5 millioner kroner til, at kommuner og skoler kan arbejde videre med udvikling af den mere varierede skoledag og en stærk læringskultur på skolerne. Projektet "Den lektieintegrerede skole" bygger på didaktisk design og har fået kr. 950.000 til bl.a. kompetenceudvikling af lærere og udvikling af ny læringsportal, hvor skolerne kan dele viden med hinanden. Målet er at gøre eleverne dygtige på nye måder.

Elever fra Ejby Skole

Skoledagen er blevet længere og mere varieret for danske skoleelever - også i Middelfart Kommune. Her har kommunen fået kr. 950.000 fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling til at indrette skoledagen anderledes, så eleverne får det maksimale ud af de ekstra timer ved at lære på nye måder.
 
Med udgangspunkt i forskning i lektier, som viser, at det ikke hjælper at sidde derhjemme med alene med lektierne, så har Byrådet i Middelfart valgt, at lektierne skal integreres i skoledagen. Skoleudvalgsformand Johannes Lundsfryd Jensen glæder sig til at gøre den lektieintegrerede undervisning mere spændende for elever og lærere på kommunens folkeskoler:
 
"Eleverne lærer mere, når skoledagen er varieret. Skolerne skal udnytte de ekstra timer, som eleverne har fået med skolereformen, til at gøre eleverne dygtigere. Det nytter ikke bare at give mere af den samme undervisning. Der skal i stedet satses på en mere varieret undervisning. Skolerne er i gang med opgaven, og med dette projekt bliver der endnu større muligheder for at gøre undervisningen mere spændende og lærerig."
 
Lærere, ledere og forskning skal gå hånd i hånd
Midlerne til projektet skal bl.a. bruges til at udvikle en digital platform til deling af læringsmodeller - didaktisk design. Skolechef Pia Werborg fortæller:
 
"Arbejdsgrupper nedsat på tværs af skolerne skal arbejde med at udforme modeller for, hvordan lektier, fordybelse og understøttende undervisning kan blive en integreret del af skoledagen - og altså tænkes ind i undervisningen i forhold til optimal læring. Vi ved fra forskning, at træning i form af f.eks. lektier hjemme, den samme dag, som noget nyt er introduceret, ikke har nogen effekt. Derfor er det vigtigt, at vi tilrettelægger skoledagen med nye metoder, som stimulerer til bedre læring hos eleverne".
 
De nye læringsmodeller skal i første omgang testes på udvalgte steder, når den digitale læringsportal går i luften i foråret 2017. I den periode vil projektet blive fulgt af lektieforsker Flemming B. Olsen fra Syddansk Universitet. Herefter skal Middelfart Kommune vurdere om projektet skal rulles ud til samtlige skoler.
 
Et ud af 16 projekter
Ministeriet har i alt modtaget 29 ansøgninger til puljen. Ved udvælgelsen af de 16 projekter er der blandt andet lagt vægt på, at udviklingsprojekterne skal bidrage til praksisnær viden om, hvordan der bliver skabt kvalitet i den nye folkeskole, og at det skal være muligt at overføre projekternes resultater til andre kommuner og skoler.

Kontaktinformation
Formand for Skoleudvalget Johannes Lundsfryd. Tlf. 2528 4142
Skolechef Pia Werborg. Tlf. 8888 5325

I Middelfart Kommune forbinder vi tingene. Vi forbinder historie og fremtid i udviklingen af Danmarks vækstcentrum. Vi forbinder væksten med en bæredygtig omstilling. Vi forbinder mennesker, der er forskellige, i stærke fællesskaber. Og vi forbinder helt bogstaveligt Danmark, øst og vest. Broerne til alting begynder her.

 

 

18.marts 2016