Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

PRESSEMEDDELELSE: Manglende fingeraftryk i pas udstedt i Borgerservice fra februar 2015

Middelfart Kommunes leverandør af system til pasbestillinger (Scan-tech Sikkerhedssystemer ApS) har ved en fejl leveret 380 stk. pas uden lovpligtigt fingeraftryk til borgere i Middelfart Kommune. De berørte borgere vil efter Påske blive kontaktet af Middelfart Kommune med henblik på at få lavet et nyt pas uden omkostninger.

Det følger af pasbekendtgørelsen, at pas skal indeholde fingeraftryk, med mindre det er varigt umuligt at optage fingeraftryk. Rigspolitiet gør opmærksom på, at konsekvensen for den enkelte borger kan være meget alvorlig, hvis det af udenlandske myndigheder konstateres, at passet ikke indeholder fingeraftryk i tilfælde, hvor det er muligt at optage fingeraftryk – f.eks. USA.

Det drejer sig om pas udstedt i februar 2015 og frem.

PRÆCISERING I FORHOLD TIL DET TIDLIGERE OPLYSTE:
Politiet i Lufthavnen kan ikke udstede ordinære danske pas, men kun provisoriske pas, som man f.eks. ikke anerkender ved indrejse i blandt andet USA.
Politiet i lufthavnen vejleder naturligvis alle borgere som sædvanligt, og i tilfælde af USA rejser, henviser Politiet til Borgerservice evt. med henblik på udstedelse af ekspres pas i hastende tilfælde.

Vedrørende rejse vejledninger til hele verden, se Udenrigsministeriets hjemmeside: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/  

Hvis din rejse ikke er nærtstående, kan vi betjene dig efter Påske, eller du kan afvente vores brev med vejledning.

Middelfart Kommune beklager de gener fejlen måtte medføre.

Yderligere oplysninger
Teamleder for Borgerservice, Helle Holst Hansen, tlf. 8888 5150/mobil 6163 1523, Helle.HolstHansen@middelfart.dk
Borgerrådgivningschef, Helle Mikkelsen, tlf. 2033 9550 Helle.Mikkelsen@middelfart.dk

 

27.marts 2015