Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

Den gode historie

I 9.c.(specialklassen) havde vi hen mod jul fået alle elevers fremtid efter 9. klasse afklaret, og vi havde således både kommende EUD-elever, efterskoleelever, produktionsskoleelever, STU-elever og en enkelt ungdomsskoleelev.

B. havde haft samtaler med mig (klasselærer), sin pædagog og UU-vejlederen, og han havde valgt at tilmelde sig Produktionsskolen.

Lidt sent, men heldigvis i rette tid, fik vi lov at arrangere et besøg med rundvisning på Produktionsskolen, og de fleste af vores kommende elever hertil var herefter meget begejstrede og glædede sig meget til skiftet fra skolebænk til en mere erhvervspræget dagligdag.

Desværre var B. undtagelsen - han var rigtig ked af at se, hvordan hans hverdag efter 9. klasse skulle komme til at se ud, og han - som i øvrigt er en meget stille og fagligt udfordret dreng med andet modersmål end dansk - gik straks i gang med at udforske andre muligheder for sin fremtid.

B. fandt en efterskole med de rigtige linjefag og bad mig om at undersøge, om familien kunne få støtte. Jeg allierede mig med UU-vejleder, fik rekvireret stipendieansøgning og forsikret mig, at B. og forældrene derhjemme kunne få hjælp til at udfylde papirerne korrekt. Dette var i begyndelsen af maj måned, og d. 23. maj fik vi svar om, at B. har fået bevilget efterskolestipendiet, og nu kan optages på den ønskede efterskole. 

Historien er en reminder om, hvor vigtigt det også er, at vores unge kommer ud og får en ægte fornemmelse af, hvor de er på vej hen. Måske lyder det rigtigt på papiret, men virkeligheden kan være en helt anden, og sådan et besøg (3 timer) på en uddannelsesinstitution kan måske forhindre en senere afbrudt uddannelse med ressourcespild og dårlige erfaringer for eleverne til følge.

Sidst opdateret af Rikke Jørgensen
30. juni 2016