Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Middelfart Kommune Logo
Nytorv ved aftentide

Parat til uddannelse

UPVproces logo

Denne projektside er først og fremmest målrettet professionelle, som er ansat i Middelfart Kommunes skolevæsen. Siden indeholder en række informationer og materialer, som kan benyttes i forbindelse med vurdering af uddannelsesparathed.

Området har stor bevågenhed og er løbende under forandring. På sigt forventer vi at redskaber og handlinger lægges på læringsplatformen. Indtil da forsøger vi at holde denne side opdateret.
  
Materialerne på denne side er gældende og anvendes i Middelfart Kommune.

Parat til uddannelse
I Middelfart Kommune ønsker vi at alle bliver så dygtige som muligt. Vi sætter mål for alle vores børn og unge i bestræbelsen på, at de får et så godt liv som muligt. Et velfungerende liv omfatter bl.a. at man har mulighed for at få sig en uddannelse og /eller et job og blive selvforsørgende. 

 

 

Alle elever i 8. klasse skal have en uddannelsesparathedsvurdering

Formålet med at vurdere, om unge er uddannelsesparate er, at give de unge, der ikke umiddelbart er uddannelsesparate i 8. klasse, en særlig skole- og vejledningsindsats.
Indsatsen skal hjælpe til, at eleverne bliver uddannelsesparate ved afslutningen af 9. klasse.

Man vurderer, at den unge er uddannelsesparat når:

  • Gennemsnittet af standpunktskarakterer er på mindst 04 og
  • Når skolen vurderer, at den unge opfylder de personlige og sociale forudsætninger.

For at blive vurderet uddannelsesparat i 8. klasse skal den unge opfylde alle tre kriterier.

Uddannelsesparathedsvurderingen sker i tæt dialog med den unge og forældrene.
Det kan være overvældende for en ung at skulle vælge og sætte sig mål.

OBS: skolerne skal fra i år foretage endnu en UPV i 8. kl. Det betyder, at standpunktskarakterer skal være givet og at skolerne skal have vurderet elever på de sociale og personlige parametre senest 1. maj. Skolerne skal derfor være opmærksomme på om jeres procedurer i forhold til, hvornår de giver standpunktskarakterer i 8. kl. evt. skal ændres.

Som voksne og professionelle har vi til opgave at pege på hvilke strategier den unge kan benytte og at skabe rammerne for indsigt i muligheder og kompetencer. Vi skal højne den unges parathed til at vælge sig en ungdomsuddannelse. 
At gennemføre en ungdomsuddannelse er et afgørende skridt på vejen mod et godt liv med mulighed for at vælge forskellige veje. 
Som voksne omkring den unge er vores fornemmeste opgave at motivere til fortsat virke og læringslyst.

Vejledning af den unge sker i tæt samarbejde mellem hjemmet, professionelle voksne i skolen og UU-Lillebælt. UU-vejlederen har både individuel og kollektiv vejledning. Tilgangen til vejledningen er, at den sker i kraft af skolens aktiviteter og det er skolens ansvar at varetage uddannelsesparathedsvurderingen sammen med UU-Lillebælt. 

Sidst opdateret af Rikke Jørgensen
29. august 2017